Lørenskog Friidrettslag

Treningsfokus

 
Generelt har vi denne aldersgruppe fokus på allsidig trening for alle. Vi ønsker at alle skal prøve de grunnleggende øvelsene. Det betyr at alle utøvere får prøve korte løp, lange løp/mellomdistanse, kast og hopp. Vi ønsker å gi grunnleggende teknikktrening i sprint, hekk, lengde- og høydehopp og i kast (fremfor alt kule men også noe spyd, slengball og diskos).
 
Vi rekommanderer minst to treninger per uke for samtlige, gjerne tre men om man også trener regelmessig i annen kondisjonskrevende idrett kan 1-2 ganger friidrett per uke være nok. Ved fokus på mangekamp og middeldistanse er for 14-15 åringer minst tre ganger per uke nesten nødvendig.
 
 
Fokus på de forskjellige treningstidspunktene:
 
Mandag
(Hovedtrening, Lillestrøm/Fjellhamarhallen - Christofer, Raja, Magne og Egon) Allsidig trening med minst løp, noe hopp og noe kast hver gang. Vanligvis oppværming og uttøyning, løpsteknikk og deretter indeling i 2-3 grupper for mulighet til mer fokusert teknikktrening. Hekk og hekkteknikk gir allsidig og variert trening (eksplosivitet, hurtighet, koordinasjon og spenst) som vi bruker en del.
 
Onsdag
(Rolvsrud/Fjellhamarhallen - Kristine og Michael) Allsidig trening sammen med 9-12 åringer. Rolvsrud rekrutteringsanlegg gir fremfor alt mulighet til å trene korte løp og grunnleggende teknikk i hoppøvelser og kule samt drill og spenst.
 
Torsdag
 
(Lillestrøm/Ekeberghallen - Christofer, event. andre i tillegg) Eventuelt delvis sammen med ungdomsgruppa. Hovedfokus: løpsrelaterte momenter, lengde.